Surdegsbröd

Första försöket...
 
Jag har precis satt en grunddeg för att jäsa i minst 6 timmar och ska med den sedan ge mig på att baka ett surdegsbröd. Än så länge är det bara en deciliter rågsurdeg, vatten, 5 gram jäst och lite dinkelmjöl som ligger i bunken. Spännande.
 
Surdegen fick jag av Magnus Johansson på hans bageri i Hammarby Sjöstad förra året när jag gick en brödbakningskurs hos honom. Han lärde mig en hel del bra saker som till exempel att jobba degar länge, att bröden inte måste vara perfekt formade, att smör hellre ska vara rumstempererat än smält, att saltet ska i sist annars blir brödet grått i färgen och mycket mer...
 
Jag har lyckats hålla en av hans surdegar vid liv (vetesurdegen dog) och det ska bli roligt att ge sig på att baka med den nu,.. bättre sent än aldrig.
 
Jag kanske inte är någon proffsbagare, men visst ser jag ut som en?!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0