Pizzabullar

En barnsligt god favorit på kalasen.
 
När jag fyllde år bjöd jag in släkt och vänner till en brunch-buffé och mina pizzabullar blev en stor succé. Det här receptet är till normalätare men om du ska ha ett stort kalas kan du enkelt dubbla alla ingredienser. Sen kan man fylla bullarna med det man tycker är godast. En gång ville jag lyxa till det ordentligt och fyllde pizzabullarna med mozzarella, parmaskinka och färsk basilika. En vegetarisk variant fixade jag också till en gång med zucchini istället för skinka.
 
Ingredienser:

Bullformar behöver man!

Sen kommer degen:

  • 25 g jäst

  • 2 ½ dl ljummet vatten

  • 1 tsk salt

  • 1 tsk socker

  • 1 ägg

  • 6 dl vetemjöl

  • 1 ½ dl grahamsmjöl

Och fyllningen:

  • 1 burk krossade tomater

  • ½ dl delikatesskryddad tomatpuré

  • 2 tsk pizzakrydda

  • rökt skinka skuren i strimlor

  • 1 burk skivade champinjoner

  • massa riven ost

Gör så här:

1. Rör ut jästen med vattnet i en bunke. Blanda i övriga deg-ingredienser och knåda ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa under plastfolie i ca. 30 minuter.

2. Häll av vätskan på tomaterna och blanda ihop dem med tomatpuré och pizzakrydda. Häll också av vattnet på champinjonerna.

3. Sätt ugnen på 250°. Lägg ut bullformarna på en plåt och smörj dem med lite olja i botten, tyvärr ett pilligt men nödvändigt arbete.... man kan ju sätta någon man är lite irriterad på att göra det - lillebror? svärmor? grannen?

4. Arbeta samman degen på en mjölad bänk. Den kan vara lite kladdig.  Men vill man så går det! Dela den senare i två och kavla ut en del i taget ill en någorlunda rektangulär form.

5. Fördela tomatsåsen, skinkan, champinjoner och ost över degen. Rulla sedan ihop det hela som en rulltårta.

 

Svårare än så här är det inte
 
6. Skär rullen i 2-3 cm breda bitar och lägg i bullformarna. Låt bullarna jäsa 30 minuter till.
 
7. Strö gärna lite extra ost uppe på pizzabullarna. Grädda dem mitt i ugnen i 8 - 10 minuter och ät dem varma eller kalla (godast är de varma förstås).
 
Sade jag förresten att de här bullarna är superbra till picknickar också, några månader kvar tills dess bara
 
 
Mille
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0