Fiskgratängsexperiment

Kvällens middag blev en fiskgratäng,

med hemmagjord sås som innehöll, hör och häpna, en räkfond som jag kokat själv.

Kvällens middag blev också en premiär i mitt nya kök eftersom jag precis har flyttat. Det nya köket har bra ytor, diskmaskin och ordentligt med skåp till alla mina tillbehör, redskap och kokböcker. Däremot måste jag nu vänja mig vid en vanlig elspis med tre plattor och en liten ugn istället för min älskade induktionshäll och varmluftsugn som självklart stannade kvar i förra boendet.

Den här premiärmaträtten blev ett litet experiment för mig och jag måste säga att resultatet fick högt betyg. Eftersom jag inte hade någon fiskbuljong hemma fick jag koka egen räkfond istället.

Ingredienser:
(till 2 personer)

  • ett paket fiskfilé (den sort du gillar)

  • ett gäng färska räkor, skal och allt ska användas!

  • två kokta ägg

  • en liten morot

  • en halv gul lök

  • en liten tetra matlagningsgrädde

  • ca 1 dl creme fraishe

  • en skvätt vitt vin

  • 3 dl vatten

  • Maizena för ljusa såser

  • pressad citron

  • flytande margarin

  • salt & peppar 

 
Nu har jag laddat upp...

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200°, häll lite flytande margarin i botten på en ugnsfast form och lägg ut fiskfiléerna som gärna kan vara halvtinade. Salta och peppra fisken lite grann.

2. Dela de kokta äggen i en äggskärare och skala räkorna, men kasta inget av skalet. Lägg räkor och hackat ägg ovanpå fisken.



3.  Så, nu ska vi koka såsen. Börja med lite flytande margarin i en kastrull och fräs moroten, som du skurit i skivor eller bitar. Finhacka löken och fräs den också tills den blir glansig.

4. Krydda med salt, peppar och dill och häll i grädden och creme fraishen.


Såsgrunden är klar, men räkfonden ska också i...

5. Häll alla räkskalen i en kastrull tillsammans med vinet och vattnet och pressa även i en skvätt citron och salta.
Låt koka i några minuter tills en del av vätskan ångat bort. Ta därefter fram en till kastrull och en finmaskig sil. 


Koka upp, sila bort skalresterna och häll den färdiga räkfonden i såsen
     

6. Rör om och koka upp, när såsen kokar rör du ner Maizena tills såsen fått en lagom tjocklek.

7. Häll den färdiga såsen över fiskfilén och släng sedan in i ugnen i 25-30 minuter. Har du tunnare fiskfiléer och inte fiskblock så kan det räcka med 20 minuter, stick då med en gaffel och se om fisken blivit fast och delar sig lite så vet du att den är klar.



8. Servera med ris, kokt potatis eller potatismos.... och sallad hade säkert varit mycket gott till, men det orkade jag inte göra idag.

Resultat: Jag blev glad och det var gott! Och dessutom fick jag en lyckad premiärmatlagning i nya köket.

Mille



Kommentarer
Marie

Mums, det där såg inte helt fel ut :)

2011-03-21 @ 10:06:13
URL: http://livetotelltheworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0