Chokladkola

På lördag är jag bjuden till glöggfika med trevliga kompisar,

och jag tänkte att jag skulle bidra med något till bjudbordet.
Jag hittade Alexandra Zazzis recept på Chokladkolawww.recept.nu och hade tänkt ge mig på det projektet nu i veckan.

Jag tycker att det är lite knepigt att koka kola, men jag har gjort det flera gånger tidigare i sällskap med två kompisar på vårt traditionella julbak. Hemligheten är ju egentligen att aldrig lämna spisen och röra, röra, röra hela tiden. Jag har tyckt även att det är allra bäst att använda en kastrull med teflonbotten.

Här är ett recept på en dubbel sats, spetsat med mina egna kolakoknings-tips.

  • 6 msk kakao
  • 4 dl socker
  • 4dl ljus sirap
  • 6 dl grädde
  • Hackad mandel

Gör så här:

1. Hämta din Absolute Christmas CD och välj en glad jullåt.

2. Blanda alla ingredienserna i en kastrull och koka upp.

3. Sänk värmen. Låt blandningen koka på svag värme i ca. 20 minuter medan du hela tiden rör om i takt till julmusiken.

4. Gör ett dropptest för att se om kolan är klar. Det gör du genom att släppa en droppe kolasmet ner i ett glas med iskallt vatten. Koladroppen ska stelna men ändå kännas mjuk. Om den inte gör det får du prova att koka en liten stund till.

5. Häll ut hackad mandel över ett bakplåtspapper på en plåt. När kolan är färdig häller du på den över mandeln och låter stå för att svalna. Klipp sedan kolan i lagom stora munsbitar.

Jag får nog meddela senare om det blev någon bra kola, eller inte.

Mille

 


Kommentarer
Alucard

Jag diggar speciellt punkt nummer 1 :)

2010-12-07 @ 12:03:05
URL: http://symphonyofthenight.blogg.se/
Marie

Testa blanda i lite baileys :) Det blir riktigt gott!

2010-12-08 @ 10:26:48
URL: http://livetotelltheworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0