Enkel grovlimpa

Ett gott grovbröd som inte behöver jäsa.
 
Jag har tidigare haft ett recept som jag fastnat för i en av apparna i mobilen, men det hade ju försvunnit såklart när jag ville baka just detta bröd. Efter lite letande hittade jag receptet igen i Bonniers kokbok. Ja, ungefär samma recept i alla fall men jag ändrade lite småsaker efter det jag mindes.
 
 Ingredienser:

·         1 dl fiberhavregryn

·         3 dl grahamsmjöl

·         5 dl vetemjöl

·         2 tsk bikarbonat

·         1 tsk salt

·         4 dl filmjölk eller naturell yoghurt

·         ½ dl sirap eller honung

·         1 dl lingonsylt

Valfritt

·         Frön och nötter efter egen smak, en liten näve av varje sort

 

Gör så här:

1.      Smörj en avlång brödform riktigt ordentligt. Flytta ugnsgallret längst ner i ugnen och sätt ugnen på 200°.

2.      Blanda alla torra ingredienser och häll sedan i alla kladdiga. Blanda ihop allt ordentligt för hand eller kör några minuter i en degknådare. Det ska bli snarare en smet än en deg.

3.      Klicka ner smeten i brödformen och tjoff så är det klart.

4.      Ja, sen ska brödet gräddas i ugnen i 55 minuter ungefär.

5.      När brödet är klart måste det vändas ut ur brödformen direkt och sen svalna under en duk.

 
Mmm, nybakad limpa med leverpastej och ett glas kall O´boy drack jag till det. Riktigt gott mellanmål.
 
Detta bröd rekommenderar jag att ni äter upp inom några dagar för det är inte så passande att frysa in. Det blir så faslans smuligt då.
 
Lycka till med baket!
 
Mille
 
 
 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0