Morötter igen

Det är ju så gott med morötter!
 
Billigt, nyttigt och gott och fullt av möjligheter gör att denna rotfrukt alltid har en bestämd plats i mitt kylskåp. Men jag minns ändå när jag var liten och vägrade äta annat än råa morötter. Mormor skulle mata mig och min bror med "Morotsslantar" (alltså skivade morötter stekta i smör) och vi satt och klagade och tvingade tillslut i oss de äckliga mjuka, varma slantarna. Tur att smaken utvecklas och idag kan jag göra min Mormor glad genom att visa att jag faktiskt äter alla grönsaker.
 
Igår till fredagsmysmiddag till en fläskkotlett och en sallad hade jag gjort morotsstavar gratinerade i ugnen. Med olivolja, en lök skuren i klyftor, krossade vitlöksklyftor, grovmalen svartpeppar och flingsalt.
 
Orangea, goda och söta
 
Genom att krossa vitlöksklyftorna istället för att pressa dem får man en mycket mildare vitlökssmak som smakar fantastiskt. Hela vitlöksklyftor är också jättegoda att laga i ugnen.
 
 
Mille
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0