Köttfärssoppa med linser

Jag måste erkänna en sak...
 
jag skulle göra en Linssoppa. Inte en soppa med linser. Det är nämligen så att kocken på mitt förra jobb lagade den godaste Linssoppa som finns. Men, självklart hade han inget recept på den (eller ville inte ge ut ett). Sen jag slutade jobba där har jag velat lära mig att laga egen Linssoppa.
 
Däremot hittar jag inget bra recept på Linssoppa... och jag kokade alldeles för lite linser för att den här soppan skulle klassas som en Linssoppa. Så - för att göra min historia lite mindre invecklad - här är min köttfärssoppa MED linser.
 
Det startade såhär
 
Jag fräste massa hackad lök och vitlök i olja och i en panna fräste jag köttfärs.
 
Sen hackade jag massa rotfrukter, massa rotfrukter
 
Jag kokade upp 2 liter vatten med tre buljongtärningar. Och hällde i linser som fick koka i 15 minuter... till en början, ungefär. Detta är alltså ett recept som jag till hälften gissade, till en fjärdedel hittade på och till resten tog jag inspiration av olika recept på mina appar. Så försök hänga med!
 
Titta - ekologiskt också! Tjusigt värre
 
Tillsätt rotfrukterna
 
Häll också i en burk krossade tomater och lite tomatpuré. Krydda med salt och peppar, chilipulver, paprikapulver och lite spiskummin. Låt allt koka tills rotfrukterna och linserna är mjuka, det tar ca ytterligare 15 minuter. Sist av allt slänger man i köttfärsen, om man inte föredrar en vegetarisk soppa.
 
Soppan är klar, en klick Creme fraiche i soppan var också gott
 
Och jag älskar att äta varma ostmackor till soppa, det fick vi alltid hemma när vi var barn.
 
Förresten... är det någon som har ett bra recept på Linssoppa som ni vill dela med er?
 
Mille
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0