Recept på Långpannebröd med ost

På önskemål av trogen läsare kommer här ett recept,

 på ett bröd jag bakade i påskas.
 
Långpannebröd med ost och solroskärnor
 
 Ingredienser:
  • 50 g jäst

  • 5 dl vatten

  • ½ dl olivolja

  • 2 dl lagrad ost (eller mer, jag tog mer!)

  • 1 dl solroskärnor

  • 1 msk socker

  • 2 tsk salt

  • 15-16 dl vetemjöl

  • ett ägg, till pensling

  • lite mer ost, till garnering

Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke. Rör ut den i vattnet som skall vara ”fingervarmt”.

2. Tillsätt olja, ost, solroskärnor, socker, salt och nästan allt vetemjöl. Spara lite mjöl till utbakning.

3. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i ca 40 minuter.

4. Tryck ut degen i en väl smord långpanna. Skär, eller skåra med degskrapa, för att skapa ca 25 rutor. Nagga degen med en gaffel och låt den jäsa ytterligare 30 minuter.

5. Värm ugnen till 225°. Pensla brödet med ägg och strö över mer ost. 

6. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt det svalna på galler innan det bryts i bitar, eller ät det direkt, varmt, som jag gjorde... så att smöret smälter... mmm.

 

Brödet på jäsning
 
Färdiggräddat och dokumenterat på bild
 
Det andra brödet på bilden är ett Italienskt lantbröd som jag redan lagt upp recept på här på bloggen. Den här gången penslade jag det med ägg och strödde på pumpakärnor istället och voilá! Ett helt nytt bröd, nästan.

 Hoppas att recepten kommer till nytta och berätta gärna hur det gick!

 
Mille
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0