Musslor i vin

Ibland är man bra fånig när man inte vågar prova något nytt...
 
Musslor kokade i vin och vitlök har jag ju ätit massa gånger - det är ju så gott och lyxigt. Men varför har jag aldrig lagat det själv? Jag trodde att det skulle vara jättesvårt, men det var ju busenkelt.
 
 
Ingredienser:
(räcker till förrätt för fyra, eller middag för två)
  • 1 nät blåmusslor

  • 6-8 schalottenlökar

  • olivolja

  • 4 vitlöksklyftor

  • 1,5 dl vitt vin

  • 3 dl vispgrädde

  • salt

  • grovmalen svartpeppar

  • färsk (eller fryst) persilja

  • dragon

Gör så här:

  1. Tvätta och spola musslorna ordentligt under kallt vatten. Släng alla de som inte är stänger sig.

     

  2. Finhacka lök och vitlök.

     

  3. Fräs löken i olivoljan i en stor kastrull, lägg i musslorna och rör om.

     

  4. Häll över vinet och koka upp. Tillsätt grädden, salta och peppra.

     

  5. Lägg på locket och låt det koka i 2 minuter, tills musslorna har öppnat sig. Ät inte de som inte har öppnat sig, släng dem.

     

  6. Blanda i örterna och servera i djupa skålar.

 

Stora mumsiga musslor
 
Duka fint och servera den goda förrätten
 
Inte visste jag att det skulle gå så snabbt och lätt att koka musslor, men nu vet jag att jag har en till god och lyxig förrätt som jag behärskar.
 
Mille
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0