Potatis- och morotsgratäng i Omnia

Kommer ni ihåg den där burkugnen jag berättat om?
 
Den som man ställer ovanpå gasolköket i båten... ja men visst minns ni det. Jag har ju köpt en speciell kokbok till den och allt! I den receptboken blev jag tipsad om att göra potatisgratäng med färdigkokt potatis. Testade också att lägga till morötter i gratängen. Till gratängen behöver man 4-5 färdigkokta medelstora potatisar, en liten gul lök, tre morötter, en burk creme fraiche, några vitlöksklyftor, några skivor hårdost, salt och peppar. Jo visst, smör också, till att smörja formen för annars går det åt helvete med hela gratängen.
 
Innan gratängen ställdes på spisen, här ser ni även hur burkugnen ser ut (utan locket)
 
Gör så här:
 
1. Smörj formen. Smörj den för kung och fosterland.
 
2. Skiva färdigkokt potatos, morötter och lök och varva det i formen.
 
3. Pressa vitlök rakt ner i creme fraicheburken och salta och peppra där i också. Rör om och du har återigen sparat på disk för det är inte kul att diska massor på semestern.
 
4. Klicka ut creme fraichen ovanpå potatis, morot och lök och toppa med några skivor ost.
 
5. På med burkugnens lock och ställ på gasolplattan på svag värme i minst en halvtimme. Men kolla till den då och då och se om det börjat puttra överallt och om osten har smält. Då är gratängen klar.
 
Till potatis- och morotsgratängen grillade vi marinerad fläskfilé och några soltorkade tomater fick också vara med på tallriken
 
Ser det inte somrigt ut? Jag blir hungrig bara jag tittar på bilderna...
 
 Mille
 
 
 

Kommentarer
Marie

Ser väldigt mumsigt ut gumman! Och burkugnen ser exakt ut som en sockerkaksform ju :)

2012-08-17 @ 08:59:14
URL: http://livetotelltheworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0