Ljummen sallad och Tzatziki

Marie och jag lagade middag tillsammans igår...

och vi bestämde oss för att göra en sallad med massa mumsigt i. Först pratade vi om att laga en paj men 
till slut blev det till att göra en sallad istället. Det blev ett härligt innehåll i den och riktigt mättande, men eftersom det var så gott kunde man gärna ta tre portioner.... och det bör sägas att jag kan inte göra små sallader. En sallad för mig är en gigantisk skål med massa gott i och ibland känns det som jag lagar mat till ett helt kompani!

Gårdagens sallad innehöll, bulgur, kyckling, knaperstekt bacon, frästa champinjoner, sockerärtor, babyspenat, cocktailtomater, gurka, purjolök och valnötter. Vi saltade lite på champinjonerna i stekpannan men annars behövdes inga kryddor i salladen. Bacon är ju salt också. Just nu i skrivande stund blir jag alldeles sugen på resterna som jag har i kylen också. Perfekt att middagen för ikväll redan är klar, gör mig ingenting att äta av den igen!


Såg redan mumsigt ut innan bulgur, bacon och champinjoner åkte i


Jag blandar Tzatziki

Så här gör jag Tzatziki:
(ursäkta Grekland om jag inte gör rätt enligt era recept)

Blanda grekisk youghurt med riven gurka, mycket pressad vitlök, salt, örtsalt, grovmalen peppar, en skvätt pressad citron och en skvätt olivolja.  Låt stå i kylen en stund.
Bäst blir det om du innan du river gurkan skär bort kärnhuset eller om du häller den rivna gurkan i ett durkslag och pressar ut så mycket vatten du kan.


Marie ser lycklig ut över resultatet...

Till maten hade vi också en baguette att doppa i tzatzikin. Riktigt gott! Tror också att Tzatzikin är ännu godare idag när den har fått stå och dra sig i kylen.

Mille


Kommentarer
Marie

Det var supergott! Tack för en mysig kväll gumman!

2011-02-21 @ 10:57:56
URL: http://livetotelltheworld.blogspot.com
Alucard

När kommer den nya designen? :)

Kram

2011-02-21 @ 14:02:57
URL: http://symphonyofthenight.blogg.se/
Mille

Den nya designen kommer när min webdesigner är tillbaka från sin semester ;)

2011-02-22 @ 16:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0