Skärgårdsmat

Vilken sommarresa vi har haft!

Segelbåten tuffade iväg från hemmabryggan och siktade på Gotland, en tripp som tog två veckor och en dag men med många härliga stopp på vägen.
I skafferiet och den lilla kylen hade jag packat så mycket gott jag bara kunde så som brieost, salami och andra korvar, rökt lax, skagenröra, oxfile, flintastek, torsk, kyckling, grönsaker och svamp, kakor, kex och creme fraiche med olika smaker. För att tänka långsiktigt och praktiskt tog jag även med en del basvaror och konserver. Nu finns det alltid mjöl, socker, havregryn, kryddor, grillolja, olivolja, balsamico creme, kaffe, te, krossade tomater, tonfisk, färdig pastasås och pulver till sås och soppa med i båten. Detta blev lite av en smakresa också, även om jag själv skapade smakerna.
 
Seglingsklar och på väg mot äventyret
 
Mitt sommarkök med två gasolplattor och en liten vask med sjövatten och färskvatten som man pumpar fram, men vill man så går det att laga riktigt god mat ändå - sen har vi ju grillen såklart.
 
På navigationsbordet får man göra plats för matlagningen också
 
När vädret tillät plockade vi fram grillen och vi är framförallt svaga för grillade grönsaker av alla dess slag och majskolvar! Till det grillade köttet brukar jag göra krydd- eller vitlökssmör, min Tzatziki (Recept på Tzatziki), färdigköpt sås eller smaksatt creme fraiche som är så god som den är. Oftast är det dock inte jag som får stå för grillandet eftersom sambon anser att det är mansgöra, vilket det verkar vara på många håll, men ibland får jag också hålla i grilltången.
 
Grillad oxfilé med färskpotatissallad och tomat & basilika creme fraiche
 
Potatissalladen innehåller också färsklök, gul paprika och tomat och den är omrörd i en vinägrett med balsamico creme, olivolja med citron samt salt, peppar och lite pressad vitlök. Oxfilén har jag bara gnidit med salt och peppar eftersom köttet i sig är så saftigt och gott. Om jag istället grillar fläskött eller en vanlig biff brukar jag marinera eller pensla med grillolja, i båten gäller det att göra enkelt för sig så dessa köper jag färdiga - även om jag föredrar att göra min egen marinad med honung, vitlök och annat gott.
 
Och som sista krydda när man lagar skärgårdsmat så smakar det ju som allra bäst för att man sitter ute och äter på en klippa i kvällssolen.
 
Mille
 
 
RSS 2.0