Söndagsmiddag hos Marie

I söndags var Marie och jag riktigt hungriga

efter en lång härlig vinterpromenad i skogen. Nog hade vi fikat på ostfrallor och varm choklad med mini-marshmallows men det räckte ju inte fram på kvällen.

Vi gjorde citronpepparkryddad laxfilé med kokt potatis, hemlagad räk- och romsås och gröna ärtor.


Till maten drack vi ett glas Chardonnay

Gör så här:

Sätt ugnen på 200°. Häll lite olja i botten på en ugnsfast form och lägg i laxfiléerna. Vi använde halvtinade laxfiléer. Salta och strö på riktligt med citronpeppar, det räcker att krydda ena sidan på laxen. Tillaga laxen i ca. 20-30 minuter, beroende på om den är färsk, fryst eller halvtinad, den ska falla isär lite men inte hinna bli torr.

Koka potatis och värm gröna ärtor.

Till räk- och romsåsen blandade jag ihop finhackad rödlök, mycket färsk dill som man lättast klipper, en burk röd rom, en burk räkor i saltlake samt två skedar av spadet, mycket Creme Fraishe och lite lättmajonäs (ca. en tredjedel kan vara majonäs men det är en smaksak), salt, citronpeppar och lite kryddpeppar.  Vill man så är det gott att pressa i lite citronsaft också, med det hade vi ingen i söndags.

Till den här romsåsen har jag hämtat inspiration från min mamma och min f.d. pojkväns mamma i Västergötland sen har jag gett den en egen touch. Det går att variera sig massor och går också att blanda i mer skaldjur för att istället få det till en skagenröra t.ex.

Mille



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0