Vårens snabbmat och matfix

Våren har flugit förbi

och mitt emellan båtförberedelser och lägenhetsrenovering har jag lagat mat och bakat vad jag kunnat och orkat med.

Egentligen gillar jag ju inte snabbfixade middagar med "det man hade hemma" men ibland så måste vardagen visst ta överhand lite grann. Idag går jag på semester för sommaren och ser fram emot att bara njuta och äta gott i flera veckor. Det kommer att bli en del båtmat och jag tar sjävlklart med mig kokboken för burkugnen. I övrigt kommer det nog att grillas en hel del och trollas lite med knäna när man använder två pyttesmå plattor på gasolköket.

Hoppas vi ses under parasollet och att jag kan få bjuda på roliga matupplevelser och kanske användbara tips på semestern!

Tänkte inför semesterstrapatserna dela med mig av ett litet hopkok med bilder från mina senaste matkreationer under våren, här kommer de:


Laga paj är ett måste när man får lunchgäster, jag använder hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl när jag gör pajdeg. Sen gör jag mönster i kanterna med en gaffel så blir pajen snyggare


Snabbmat-deluxe har det blivit några gånger efter sena kvällar på båtklubben, vi kallar det för en "Pimp my Pizza" vilket består av en hemmapizza som du stoppar i ugnen som jag toppat med massa extra gott - den här pizzan har extra färsk paprika, skinka, salami, räkor, lök, mer ost och oregano


Till fredagsmyset har jag gjort en del "allt på en plåt" - här med fläskfile och ugnsrostade rot- och grönsaker. Det blir också mycket gott om man låter några bitar brieost smälta på köttet de sista minuterna i ugnen


Wok blev det mycket när man skulle laga något snabbt och gott - zuccini, purjolök, morot, sockerärtor, mycket chili, pressad lime och tigerräkor med risnudlar


Grädda våfflor och bjuda på kafferep utomhus vid båtklubben går jättebra!


Min kompis Bamse fick slicka grädden från visparna...


Nu har jag också fullt blommande paprika-, tomat- och chiliplantor på balkongen samt en del kryddväxter. Tomaterna på bilden är från förra årets balkongskörd


Mille


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0