Knytkalas med kusiner

Inget slår väl ett knytkalas?
 
Jag som är så glad för bufféer kan ju bara bli ännu gladare om jag dessutom kan hinna med att rofsa ihop en middagsfest på några minuter. När jag bjuder kusinerna på kalas blir vi så många att det hade inte hunnits med att laga buffé till alla på en fredag. Knytkalas blev ju toppen!
 
Alla fick bidra med något till buffén
 
Förutom alla de här läckerheterna som syns på bilden hade vi en pizza med massa goda pålägg, olika kryddiga korvar, köttbullar, grönsallad, pastasallad med kyckling, potatissallad, sweetchilisås med creme fraiche och morbror Lelles mumsiga skaldjursmoja med mango och avokado.
 
Mitt bidrag till knytet var förutom rollen som värdinna också en potatissallad som blev riktigt lyckad. Jag rofsade ihop den snabbt och enkelt eftersom potatis redan fanns färdigkokt och skalad i kylen. I salladen hade jag tunt skivad lök, broccolibuketter, gröna bönor, och quinoa. Tänk - potatis och quinoa tillsammans blev visst jättebra, även om det bara var ett plötsligt infall.
 
Grönt är skönt? Jag blandade ihop salladen med en vinägrette innehållande bl.a. vitlök, dijonsenap, dragon och svartpeppar.
 
Efterrättsdags!
 
Till efterrätt hade jag bakat Tina Nordströms Brownies (fast utan nötter med tanke på allergiker). Dessutom hann jag inte med att göra någon topping med Philadelphiaost som Tina hade tänkt, men det gick fint med vispgrädde också. Toppingen gjorde jag till resterna dagen efter och värmde på Browniesarna på nytt, snacka om mumsigt!
 
Tack alla kusiner, Brorsan, Micke och Danne för en jättetrevlig kväll!
 
Mille
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0