Matlagningspausen är slut

Jag har varit sämre på att laga mat hemma på sista tiden.

Vilket är en stor sorg.
Men nu, nu är det sommar, och sol förhoppningsvis. Det innebär ett mycket piggare humör, många picknickar, sommarfester och sena kvällar med långa mysiga middagar på balkongen. Nu ser jag fram emot en tid med många nya härliga sommarrecept och smakprover.

Sedan jag skrev sist har jag dock ändå hunnit med en del. Jag har lagt till tre nya appar i min telefon; Kokaihop, Vardagsmaten och Coop (eftersom Konsum är min närmaste affär) De här apparna ska hjälpa mig att planera vardagsmaten eller spontanhandla till något gott när man är på väg hem. Där kan jag söka recept, middagstips och göra inköpslistor.... det ska bli roligt att prova på.

Jag har även haft möjligheten att få planera och förbereda en fest med middag på två och en halv timme och lyckats fenomenalt med det. Det hela började med att vi var ett gäng som skulle ses för en picknick i parken, men så ösregnade det dagen till ära. Så via ett mass-sms meddelade jag nära och kära att istället komma hem till mig på middag, fest och spelkväll. Det jag lyckades snoffsa ihop till middagsmeny på så kort varsel var kycklingklubbor, köttbullar, hemmagjord potatissallad, grönsallad, två sorters kalla såser, två sorters hembakade bröd, kex och färskost samt en brieost. Köttbullar, två sorters bröd och kex fanns redan hemma, färdigkokt potatis kunde jag få med mig hem från jobbet och resten sprang jag och handlade på vägen hem. Maten gick åt som smör i solsken och festen blev riktigt rolig trots ändrade planer i sista minuten.

I söndags lyckades jag även göra en paj på enbart det som jag hade hemma. Det blev en salig blandning med en fyllning av svamp, lök, bacon, fläskstek, broccoli och cocktailtomater och resulterade i en trevlig familjemiddag.



Låt sommarfesterna komma! Jag är fullt redo...


Med andra ord, oroa er inte, matlagningen finns alltid i mitt huvud!

Ps. I handen håller jag en White Wine Spritzer - vitt vin, en limeklyfta och fruktsoda. Läskande sommardrink!

Mille



Kommentarer
Marie

-... och partygiraffen :)

2011-06-27 @ 11:20:56
URL: http://livetotelltheworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0