Min goda Bulgursallad

Nu har jag ätit upp den här lördagens brunch,

och sitter och latar mig med en extra kopp kaffe. Brunchen bestod av varma mackor med färsk timjan, skinka, senap och brieost, kaffe såklart och en Smoothie med mango och jordgubbar. Medan jag nu sitter här och latar mig tänkte jag dela med mig av ett eget recept på en Bulgursallad som jag gjorde i veckan. En bulgursallad kan man variera hur mycket som helst och den här veckan blev det en ny spännande blandning som jag inte provat på tidigare.

Bulgursallad

Ingredienser:
(ni får själv beräkna hur mycket som behövs och hur många portioner ni ska ha)

  • bulgur

  • cocktailtomater

  • sallad (valfri sort)

  • galiamelon

  • broccoli

  • en morot

  • rökt skinka

  • en gul lök

  • valnötter

  • solroskärnor

  • färsk basilika

  • två vitlöksklyftor (valfritt men väldigt gott)

  • salt & peppar

  • en skvätt olja


Gör så här:

1. Koka så många portioner bulgur du vill ha enligt beskrivningen på förpackningen. Koka också broccoli tills den är lagom hård och har lite tuggmotstånd.

2. Ta fram en gigantisk skål, det är lättare att blanda runt salladen sen om skålen är riktigt stor. Hacka den färska basilikan och valnötterna, dela tomaterna,  skär salladen, melonen och även broccolin till lite mindre bitar. Skala och riv moroten. Häll också i solroskärnorna.

3. Dela skinkan i bitar, jag tog helt vanlig påläggsskinka men det duger med vilken skinka som helst. Skär löken i halvmånar. Fräs sedan skinka och lök i en stekpanna tills de fått lite färg.

4. Häll ner allt i den gigantiska skålen. Glöm inte bulguren såklart! Pressa i vitlök, salta och peppra. Det gör inget om bulgur och skinkan är lite ljumna fortfarande... det blir bara gott. Skvätt på lite olja och rör om allt.

5. Servera!


Servera gärna med en kall sås av något slag, det gör maträtten lite matigare

Mille


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0