Födelsedagsfirande

I helgen får jag gäster till mitt födelsedagsfirande.

Jag ska bjuda på Lasagne, eget Vitlöksbröd, vanlig grönsallad (två sorters sallad, gurka, tomat, paprika och purjolök) och i små skålar hade jag tänkt servera oliver, solrosfrön, majs och salladsost i olivolja. Jag väljer att lägga det i skålar för att alla gäster inte alltid gillar alla alternativen.
.
Till efterrätt ska jag göra Cheesecake med kiwi ovanpå och varma hallon till (Recept)


Lasagne:

  • Hemlagad köttfärssås

  • Lasagneplattor

  • Riven ost ovanpå

  • Hemlagad bechamelsås med riven ost i



Eftersom jag får en gäst som är laktoskänslig kommer jag att göra en lasagne med laktosfri mjölk i bechamelsåsen.



Vitlöksbröd:

  • Minibaguetter att värma i ugnen

  • Flytande margarin

  • Pressad vitlök

  • Frysta eller torkade örter

  • Grovsalt och peppar


Gör så här:

Dela minibaugetterna på mitten, lägg ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Spritsa lite flytande margarin på varje, pressa därefter vitlöken - där ni väljer mängd efter egen smak, strö över örter, lite grovsalt och peppar. In i ugnen i ca. 200° tills bröden ser rostade ut. Tar inte så lång stund. Det kan dock behövas att ugnen står på grill en stund på slutet också.

Jag tycker att det känns festligare med egenlagad lasagne och eget vitlöksbröd än de färdiga/halvfärdiga alternativen som finns att köpa.

Hoppas att mina gäster också tycker att det blir gott!


Mille



Kommentarer
Lisa

Låter smaskens! Jag gjorde en cheesecake med toblerone för några veckor sedan, sååå gott! Det är den ultimata desserten!

Tänkte på en grej med lasagnen. Det är laktos i osten va? Eller det kanske du redan har tänkt på. Finns iaf bra ost från valio som är laktosfri.



Kram!

2010-11-18 @ 20:28:29
Mille

Ja det ska bli gott. Tror att det är en meny som passar alla, stora som små.



Jag har ringt och kollat och det är mjölk som hon är känslig mot. Ost går tydligen bra så den kunde jag använda. Men tack för tipset! Du och jag hade ju så svårt att hitta laktosfri ost när vi var i Halmstad, så bra att det utbudet blivit bättre!



Kram!

2010-11-18 @ 20:40:31
Annika

Det låter mycket gott vi ses i morgon Kram

2010-11-19 @ 14:33:14
Alucard

Sicken god mat det var, helt otroligt!



Lasagnen var perfekt, salladen mycket uppfriskande, vitlöksbrödet att dö för och cheesecaken gick ner väldigt lätt (och jag som inte ens tycker om cheesecake normalt sett).



Du e bäst!

2010-11-25 @ 16:27:41
URL: http://symphonyofthenight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0