Sockerkaka, med chokladkola

Eftersom min chokladkola inte ville bli någon kola,

fick jag rädda situationen på något annat sätt. Jag drog fram mammas sockerkaksrecept och bestämde mig för att hälla chokladkolasmeten ovanpå en sockerkaka... och det blev riktigt lyckat! Jag slapp kasta bort kolan och kunde få med mig en spännande kaka till julfikat igår.


Mammas sockerkaka:

  • 150g smör eller margarin

  • 3 ägg

  • 2½ dl socker

  • 2½ dl vetemjöl

  • ½ tsk bakpulver

  • 1 msk vaniljsocker

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175º. Smörj och bröa en sockerkaksform. Jag använder flytande margarin till det, jättelätt.

2. Smält margarin och låt det svalna. Det går lätt att göra i micron på defrost-läget.

3. Vispa ägg och socker med elvisp i ca 3 minuter.



4. Blanda ner vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och det smälta margarinet och vispa till en klimpfri smet.

5. Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter. 

6. När kakan är klar, lossa kanten på formen och ta bort den. Vänd kakan upp och ner på en tallrik eller ett serveringsfat och ta loss formen.

      
   


När kakan var klar hällde jag över min kladdiga chokladkola och sen fick kakan svalna i kylen. Det blev en riktigt kladdig kaka må jag säga.


Den kladdiga färdiga kakan


Min kompis Micke tyckte att det var gott

Mille


Kommentarer
Alucard

Åh, en sådan sockerkaka vill jag ha i julklapp! :)

Guuu, va söööt Micke var då ;)

2010-12-15 @ 16:10:42
URL: http://symphonyofthenight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0