Lill-lördagsmiddag

Pastasås med räkor

Snabbt, enkelt, och jättegott. Räkor ger alltid en lite lyxig känsla tycker jag - även om de är frysta och färdigskalade.

Ingredienser:
För en till två personer 

  • Lite flytande margarin

  • En liten gul lök

  • En vitlöksklyfta

  • Frysta (eller färska) örter

  • Chilipulver/chiliflingor

  • En burk krossade tomater

  • En skvätt ketchup

  • En skvätt grädde (om man vill)

  • Salt och peppar

  • Frysta räkor

  • Pasta

  • Lite ost

Gör så här:

Hacka en liten gul lök och en vitlöksklyfta. Fräs i en kastrull med lite flytande margarin.
Tillsätt din favoritört, jag tog en gnutta av mina frysta Provencalska örter. Tillsätt chilipulver, eller torkade chiliflingor. När löken ser lite glansig ut - häll i en burk krossade tomater och en skvätt ketchup. Salta och peppra.
Om du vill kan du också hälla i en skvätt grädde, det gjorde jag!

Koka pasta. Jag valde fullkorns-snabbmakaroner för att jag var väldigt hungrig och ville ha maten snabbt.

När pastan är nästan klar häller du i frysta räkor i tomatsåsen och värmer på den. Det får inte riktigt koka för då blir räkorna sega och det vill vi inte.

Maten är klar!


Jag lyxade även till middagen med ett glas Spumante, ett mousserande vin från Italien

Det är riktigt gott att lägga till lite ost som kan smälta på pastan också.


Mille



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0