Julbord 2010

Nu är den glada julen slut, slut, slut...

och julmaten var fantastisk som vanligt. Det finns nog ingen måltid under året som man bygger upp så mycket förväntningar kring som just middagen på julafton. I min familj består även jultraditionen av att vänta och vänta ända till sent på kvällen förrän maten dukas fram. Då när det är mörkt ute och vi har hungrat och längtat i flera timmar. Min bror och jag brukar försöka få fram "årets nyhet" på julbordet varje år, men det brukar inte alltid gå igenom. Förra året hade jag gjort min egen skagenröra men i år fanns det inte tid eller utrymme för nyheter, men vi gick ändå ifrån bordet alldeles proppmätta.


- Får jag inte tjuvsmaka? Bara en, den där lilla..., säger Mormor

Mitt familjejulbord:

  • Julskinka

  • Kokt potatis

  • Hemlagade köttbullar

  • Prinskorv

  • Rökt lax

  • Mammas hemlagade Janssons frestelse

  • Rotfrukslåda

  • Rasoll (Mormors hemlagade ryska rödbetssallad)

  • Senapssill

  • Mosters egna sill

  • Mormors Speckkuchen (små piroger med fläsk)

  • Rödkål

  • Senap

  • Hovmästaresås

  • Vörtbröd

  • Ost

  • Ugnsbakad Leverpastej

  • Glögg

  • Kaffe

  • Pepparkakscheesecake som vi fick av grannen

  • Massa olika tryfflar

  • Pepparkakor

  • Ischoklad

  • Chokladkola

  • Chokladbräck med polkagriskross

  • Choklad med puffat ris

(de tre nedersta är resultatet av årets julbak med mina vänner Johanna och Madde)

Idag är det nyårsafton och jag ska gå på middag med massa härliga vänner. Mitt bidrag till middagen blir två jättestora påsar med lösgodis, så vad vi egentligen ska äta först blir en överraskning för mig.

Till tolvslaget i natt har jag med mig en rosa champagne!

Mille


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0